Wednesday 10 July 2013

Doa Ketika Berbuka Puasa

Menurut Ustaz Md. Zin bin Mohamad Noh yang pernah datang mengajar di tempat kami, doa buka puasa yang selalu dibaca oleh orang-orang Malaysia sekarang iaitu Allahumma lakasumtu wa bika amantu.....sehingga akhir sebenarnya tiada sanad yang sahih/jelas yang bersambung sehingga ke Nabi Muhammad S.A.W. (mohon maaf jika ada kesilapan istilah di dalam ayat ini, saya sememangnya tidak pernah belajar mengenai isu-isu sanad, harap sesiapa yang lebih berpengalaman dapat memberi tunjuk ajar). Doa berbuka puasa itu adalah seperti di bawah:

yang bermaksud: Ya Allah! Kerana-Mu aku berpuasa dan beriman, dan dengan rezeki-Mu aku berbuka puasa dengan rahmat-Mu jua wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.

Walaupun begitu, ustaz berkata membacanya bukanlah suatu kesalahan. Cuma terdapat doa yang lebih afdhol dibaca ketika berbuka puasa.

Doa tersebut ialah:
yang bermaksud: Telah hilang dahaga, telah basah urat leher dan telah tetaplah pahala di sisi Allah insyaAllah.

Doa ini bukanlah dibaca sebelum berbuka puasa seperti yang diamalkan. Ketika azan dilaungkan, bacalah basmalah (bismillah) - beserta doa makan biasa jika mahu. Kemudian berbukalah sekadarnya. Barulah doa ini dibacakan.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment