Monday 27 October 2014

Baca Surah Al Ikhlas 10 kali Allah Beri Istana di Syurga

Episod 29 rancangan TV Semanis Kurma di TV9 yang bertajuk "Buta Al-Quran" telah dikendalikan oleh pasangan suami isteri Ustaz Wan Akashah Wan Abdul Hamid dan isterinya Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood pada 23 Oktober 2014.



Nabi Muhammad S.A.W. sentiasa menggalakkan kita baca Al-Quran dan cinta Al Quran, sehingga sahabat tidak pernah berenggang dengan Al-Quran. Antara hadis Nabi Muhammad S.A.W.:




Ringkasan pengajaran/maksud yang kita boleh ambil dari hadits di atas adalah seperti berikut: Sabda Nabi Muhammad S.A.W., "Sesiapa yang membaca "Qul hu Allahu ahad" iaitu surah Al-Ikhlas sehingga habis ayat, sebanyak sepuluh (10) kali, maka Allah akan membina baginya sebuah istana di dalam syurga". Saidina Umar Al-Khattab yang mendengar sabda nabi tersebut telah berkata, "Kalau demikian ya Rasulullah, kami akan membaca Surah Al Ikhlas sebanyak-banyaknya". Lalu baginda S.A.W. telah bersabda, "Allah itu Maha Kaya dan selalu berbuat baik terhadap hamba-hambanya". Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalam kitabnya "Al-Musnad".

Dalam erti kata lain, Allah ini Maha Pemurah. Allah sememangnya mahu memberi banyak nikmat kepada kita. Yang menjadi persoalan sekarang ialah sama ada kita mahu atau tidak nikmat tersebut. Bayangkan kalau kita membaca surah Al-Ikhlah sebanyak sepuluh kali, Allah akan beri kita istana di dalam syurga. Jadi, kita perlulah celik Al-Quran untuk mendapat nikmat ini.

Wallahua'lam.

Sedutan mp3 ceramah ini boleh didengar di bawah:

No comments:

Post a Comment