Wednesday 13 February 2013

Hadith Sampaikan Dariku Walau Satu Ayat

Saya sentiasa mendengar ayat yang disebut-sebut di dalam banyak forum, digunakan di dalam majlis ilmu dan sebagainya, iaitu "sampaikan dari ku walau satu ayat", tetapi tidak pernah timbul untuk mengkaji sumber sebenar ayat/hadis tersebut.

Kebetulan berada di hadapan televisyen menonton TV Alhijrah, hadith tersebut muncul di depan mata. Ingin dikongsikan di sini hadith yang berbunyi:

 Dari Abdullah bin 'Amr RA, Rasulullah SAW bersabda, "Sampaikanlah (apa yang kamu dapat) dari ku walau satu ayat sekalipun; dan ceritakanlah (apa yang sampai kepada kamu) darihal Bani Israel dan (dalam pada itu) tidak ada salahnya (kalau kamu tidak ceritakan). Dan (ingatlah) sesiapa yang berdusta terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah ia menyediakan tempatnya di dalam neraka". (Hadith riwayat Bukhari & At-Tirmidzi).

Setahu saya kalau hadith itu diriwayatkan oleh Imam Bukhari, pasti hadith ini adalah hadith soheh. Alhamdulillah, hadith ini menguatkan kembali semangat saya ingin menyampaikan segala ilmu-ilmu yang saya telah belajar sehingga hari ini. Harap ia dapat memberi kesan yang sama kepada pembaca di luar sana, insyaAllah. Cuma pastikan dulu sumbernya agar kita tidak menyampaikan ilmu yang salah kepada orang lain mahupun diri kita sendiri. Wallahua'lam.



No comments:

Post a Comment