Thursday 27 June 2013

Mengangkat jari telunjuk ketika tahiyyat



Ilmu ini saya dapat ketika menonton video rancangan 30 Minit Bersama Ustaz Don. Semua kupasan yang dibuat di sini adalah berdasarkan apa yang dibincangkan oleh Ustaz Don dalam episod itu.


صلوا كما رايتموني اصلي


Sollu kama roai tumuni usolli – maksudnya: sembahyanglah kamu seperti mana kamu tengok aku sembahyang.

Ini adalah sebuah petikan daripada hadis yang boleh didapati di dalam Sahih al-Bukhari. Rujukannya adalah seperti di bawah:
In-book reference
Book 95, Hadith 1
Reference
Sahih al-Bukhari 7246
USC-MSA web (English) reference
Vol. 9, Book 91, Hadith 352

Daripada sini, perbincangan diteruskan dengan persoalan yang sering bermain di fikiran muslimin masa kini iaitu "Bagi yang tidak pernah lihat nabi pula, bagaimana?" Jawapannya:  Kita ikut para ulamak, kerana disebut para Ulamak adalah pewaris nabi. Kalau hendak belajar sembahyang, belajar agama, belajar cara masuk syurga; mesti dengan ulamak.

Hukum mengangkat jari ketika tahiyyat adalah sunat. Sunat pula maksudnya adalah sesuatu yang kalau kita buat, dapat pahala, kalau kita tinggal pun tidak mengapa. Adalah lebih baik kalau kita buat. Tujuan di sini bukanlah untuk meringan-ringankan perkara yang hukumnya sunat, tetapi pernyataan di atas lebih merujuk kepada perspektif masyarakat yang membincangkan mengenai perkara-perkara sunat. 

Bila kita hendak buat sesuatu, contohnya sembahyang, pertama sekali lihat sama ada perkara tersebut wajib atau sunat. Kalau sunat, contohnya mengangkat jari, jangan jadikan itu sebagai satu perbincangan yang menyebabkan semua orang membenci. Benci-membenci, bergaduh itu adalah perkara yang wajib kita jaga diri kita daripadanya. Boleh berbincang, cakap dengan bahasa yang baik. Kalau nak tinggalkan dari menggerakkan jari pun tiada masalah.

Dalam kes mengangkat jari ketika tahiyyat, ketika rasulullah SAW sembahyang, baginda SAW mengangkat jari telunjuknya ketika tahiyat.

Caranya ialah genggam 3 jari paling kanan, ibu jari selarikan di bawah jari telunjuk (seperti di dalam gambar di bawah).


Jari tersebut diangkat pada permulaan perkataan "illallah" (semasa mengucap dua kalimah syahadah di dalam tasyahud/tahiyyat) dan dikekalkan sehingga memberi salam. Itu cara nabi Muhammad SAW lakukan. Menurut kata ulama', jari telunjuk diangkat untuk menjadi isyarat kepada kesaksian kita terhadap keesaan Allah.

Walaupun selalunya orang Melayu kita jatuhkan jari tersebut di antara habis syahadah dan sebelum selawat, perkara tersebut tidak perlu dibesar-besarkan. Janganlah dikutuk atau dihina. Dicadangkan berkata dengan nada yang baik dan lembut, "biasanya nabi buat begini" sambil menunjukkan dengan tangan kita kaedah yang betul. Ia berbalik kepada perbincangan di atas di mana ianya hanyalah sunat pada hukumnya. 

Isu menggerak-gerakkan jari ketika bertahiyyat akhir itu tidak akan saya bincangkan kerana kekurangan ilmu dari pihak saya. Walaubagaimanapun, bagi yang ingin mengkaji lebih mendalam mengenai perkara itu, bolehlah mencari sebuah kitab yang ditulis oleh Sheikh Ali Jum'ah yang membincangkan secara panjang lebar mengenai perkara ini.

Wallahua'lam.

Friday 21 June 2013

Amalan Sunnah di bulan Syaaban

Rasulullah SAW memperbanyakkan puasa pada bulan Syaaban. Usamah bin Zaid di dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh An-Nasaie pernah bertanya kepada Baginda SAW "Wahai Rasulullah! Aku tidak pernah melihat engkau banyak berpuasa dalam sebulan berbanding bulan-bulan lain seperti engkau berpuasa pada bulan Sya'ban. Rasulullah SAW kemudiannya menjawab, "Itulah bulan yang manusia melupakannya, ia berada di antara bulan Rejab dan Ramadhan, iaitu bulan yang diangkat amalan-amalan kepada Allah, tuhan sekalian alam. Oleh itu, aku suka amalanku diangkat dalam keadaan aku sedang berpuasa".

Galakan berpuasa dijelaskan didalam banyak hadis, antaranya ialah:
Daripada Abu Salamah, beliau berkata "Aku bertanya Aishah RA tentang puasa Nabi SAW dan beliau menjelaskan, "Baginda berpuasa sehingga kami mengatakan baginda telah berpuasa; dan berbuka sehingga kami mengatakan baginda telah berbuka. Aku tidak pernah melihat baginda banyak berpuasa selain daripada bulan Syaaban. Baginda berpuasa Syaaban hampir keseluruhannya, dan tidak baginda tinggalkan puasa pada bulan tersebut melainkan sedikit".
(Riwayat Imam Muslim)

Namun demikian, para ulamak (antaranya ialah Imam Nawawi) menyatakan bahawa hukum berpuasa selepas 15 Syaaban adalah makruh, berdasarkan hadith:
Nabi SAW bersabda, yang bermaksud "Apabila berlalunya pertengahan bulan Syaaban, janganlah kamu berpuasa".
(Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi)

Walaubagaimanapun, larangan ini tidak terpakai kepada mereka mereka yang sudah berpuasa sebelum 15 Syaaban dan mereka yang kebiasaanya berpuasa sunat pada hari tertentu (sebagai contoh puasa sunat Isnin dan Khamis). Ini berdasarkan hadith:
Daripada Abu Hurairah RA, beliau mendengar Nabi SAW bersabda yang bermaksud "janganlah kamu berpuasa sehari atau dua hari sebelum bulan Ramadhan kecuali bagi sesiapa yang kebiasaannya berpuasa, maka dia boleh berpuasa".
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday 20 June 2013

Ihsan di Tempat Kerja

Di sini saya ingin memaparkan dua cerita yang saya dengar dari kedua-dua belah pihak, iaitu dari pihak pekerja dan dari pihak pengurusan pertengahan.

Cerita 1: Luahan hati pekerja
Pekerja ini merupakan seorang cleaner, yang mana kerjanya adalah menyapu, vacuum, lap meja dan tingkap untuk menghilangkan habuk serta mengambil sampah dari tong sampah di meja setiap pekerja di sebuah bangunan di ibu kota Kuala Lumpur. 

Daripada ceritanya, saya dapat simpulkan bahawa majikannya seorang yang rajin beribadah khusus, dan dalam masa yang sama menceburi bidang peniagaan. Walaupun syarikatnya mempunyai banyak pekerja, hanya empat orang sahaja daripadanya adalah warga tempatan. Waktu kerja dan gaji yang diberi adalah sama. Majikannya melayan pekerja warga asing dan tempatan secara sama rata, tiada lebih dan tiada kurang. Ini menimbulkan sedikit rasa tidak puas hati, di kalangan pekerja warga tempatan yang bekerja di bawah majikannya.

Pernah pekerja ini pergi ke sebuah kompleks membeli-belah dan bertanya berkenaan peluang pekerjaan sebagai cleaner di situ, dengan cepat orang yang ditanyanya itu memberitahu bahawa tiada kerja kosong. Memandangkan pekerja ini masih mempunyai banyak masa, dia telah duduk di kawasan yang berhampiran, sambil menikmati suasana di situ. Tiba-tiba 2 orang warga asing datang kepada orang yang sama bertanyakan peluang pekerjaan sebagai cleaner di situ, terus disuruhnya mereka naik ke atas untuk diproses permohonan kerja mereka. Di dalam hati pekerja ini mula menyumpah-nyumpah dan membara kepanasan. Majikan di Malaysia seolah-olah menganaktirikan pekerja tempatan berbanding pekerja asing. Mereka bukannya hendak gaji yang lebih tinggi, mereka cuma mahu peluang untuk mendapatkan ruang di alam pekerjaan.

Cerita 2: Luahan hati pihak pengurusan pertengahan
Pengurus yang saya maksudkan ini bekerja sebagai seorang jurutera, lulusan dari universiti tempatan dan kemudiannya menyambung pelajaran di luar negara dengan jayanya. Beliau bekerja di sebuah kilang di Negeri Kedah.

Jurutera ini berasa agak sedih melihat tahap kebertanggungjawaban pekerja-pekerja tempatan. Pekerja asing sememangnya sangat berusaha untuk mendapatkan rezeki, buat kerja sebaik mungkin untuk mengelakkan kesilapan. Berlainan pula dengan pekerja tempatan, yang menganggap kesilapan adalah perkara biasa, dan boleh mengulanginya termasuk melanggar tatacara yang telah diarahkan oleh jurutera. Mungkin inilah sebab utama para majikan lebih suka untuk mengambil pekerja asing bagi kerja-kerja operasi (operation). Jika pekerja tempatan melanggar tatacara yang diarahkan oleh jurutera, ini menjadikan mereka tidak amanah dalam menjalankan tugasan mereka. Walaupun tidak dapat dikesan, jurutera tersebut selalu mengingatkan bahawa setiap butir nasi yang masuk ke dalam perut mereka dan anak-anak mereka akan dihisab sama ada dari sumber yang halal atau haram. 

Kesimpulan
Saya bukanlah hendak melaga-lagakan pekerja asing dan tempatan, bukan itu tujuan saya. Saya cuma ingin ingatkan diri saya dan para pembaca sekalian supaya hisab diri kita sebelum kita dihisab di akhirat kelak di hadapan semua manusia iaitu dari Nabi adam sehingga manusia terakhir hidup di muka bumi ini. CCTV kita sememangnya tidak mampu menyaingi teknologi CCTV Allah. Konsep ihsan itulah yang selalunya gagal diterjemahkan di dalam alam pekerjaan. Semoga, dengan coretan saya yang tidak seberapa ini dapat menguatkan kembali semangat kita untuk lebih amanah di dalam tugasan yang diberi.

Wallahua'lam.